بهینه سازی سایت برای AB Testing Methods
استفاده از ابزارهای A B Testing برای بهینهسازی وبسایت پرشین بلاگ
بهینه سازی نرخ تبدیل سایت با کمک بهینه سازی ظاهر سایت یک تست ساده است و در چهار گام قابل اجرا می باشد. هیچ افزونه وردپرسی وجود ندارد، اما تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قطعه کد را در هدر وب سایت خود وارد کنید. یک مثال عالی از چیزی که ما از آن استفاده می کنیم این است که نسخه های مختلف را روی ویجت های نوار کناری وردپرس خود آزمایش کنیم. کپی را تغییر دهید، دکمه را با پارامترهای مختلف UTM و یک رویداد وصل کنید و سپس تست A/B را در Google Optimize اجرا کنید. سپس میتوانیم ردیابی کنیم که کدام ویجت نوار کناری بیشتر تبدیل میشود و کلیکهای بیشتری دریافت میکند. همچنین، در تست A/B ممکن است اختلافات غیرقابل اندازهگیری یا تغییرات کوچک در نرخ تبدیل را اندازهگیری کنید.
در نهایت، هر کدام از عناوین که بیشترین خوانندهها را جلب کرد، به عنوان عنوان نهایی انتخاب شد. استراتژیهای هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دندهاتومات کار را خیلی راحت میکنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را... هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما میفرستیم. اگر بخواهید از ویژگیهای این ابزار بدانید، باید بگوییم که تمامی ویژگیهای ارائه شده در هاتجر، در مایکروسافت کلریتی هم هست. اگر دوست دارید کار کردن با هاتجر را بیاموزید، سری به دوره هاتجر منتوریکس که به صورت رایگان ارائه میشود، بزنید.
با اجرای آزمونهای A/B بر روی عناصر مختلف مانند طراحی، متن، رنگ، و ارتباطات مختلف، میتوان نتایج به دست آمده را با دقت ارزیابی کرد. این نوع تستها امکان بهبود نرخ تبدیل، افزایش روزمره کاربران، کاهش نرخ خروجی (Bounce Rate) و بهبود ارتباط کاربری را ارائه میدهند. با تجربههای متنوع و بهبود یافته، تجربه کاربری بهتری برای وبسایت یا اپلیکیشن فراهم میشود که در نهایت منجر به افزایش رضایت مشتری، افزایش وفاداری کاربران و افزایش درآمد و فروش میشود. تصمیمگیری مبتنی بر داده یکی از روشهای کلیدی در بهینهسازی وبسایت و ارتقاء عملکرد کسبوکارها است. با تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از ابزارهای تحلیلی، کسبوکارها میتوانند الگوها و روندهای رفتاری کاربران را شناسایی کرده و بر اساس این اطلاعات، تصمیمات آگاهانهتری اتخاذ کنند. این روش به شرکتها این امکان را میدهد تا تغییرات مؤثری در طراحی وبسایت، محتوا و استراتژیهای بازاریابی ایجاد کرده و عملکرد خود را بهبود بخشند.
این نکات به شما کمک میکند که درک بهتری از تست A/B چیست؟ و نحوه تأثیر اندازه نمونه و زمان بر نتایج بدست آورید. با تعیین اندازه و زمان مناسب، میتوانید به دادههایی دست یابید که قابلیت تحلیل و عملیاتی کردن تغییرات موفق را دارند. آزمون A/B ابزاری قدرتمند است که میتواند ظرفیت کامل وبسایت شما را آزاد کند. با تست و بهینهسازی عناصر مختلف مانند عناوین، تصاویر، دکمههای تصمیمگیری و طراحی صفحه، میتوانید تجربه کاربری را بهبود ببخشید، درگیری را افزایش دهید و تبدیلها را ایجاد کنید. این در مورد اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده است تا مطمئن شوید که تجربه بهترین امکانپذیر را به کاربرانتان ارائه میدهید. A/B Testing یک ابزار قدرتمند برای بهینهسازی وبسایتهاست که با ارائه دادههای دقیق و قابل اعتماد، به کسب و کارها کمک میکند تا تصمیمات خود را بر اساس عملکرد واقعی کاربران بگیرند.
Optimizely یک ابزار پیشرفته برای A/B Testing است که امکانات گستردهای برای تست و تحلیل دادهها فراهم میکند. این ابزار دارای ویژگیهای پیشرفتهای مانند تست چند متغیره و شخصیسازی است که به کسب و کارها کمک میکند تا تجربه کاربری را بهینهسازی کنند. ممکن است هنگام بهینهسازی صفحات وبسایت و یا ایمیلها، با متغیرهای بسیاری مواجه شوید که بر رفتار کاربر تاثیر دارند و بتوانید تست A/B را روی آنها انجام دهید. جهت آگاهی از اینکه هر کدام از متغیرها، سبب ایجاد چه تغییراتی در عملکرد کاربران شدهاند، باید آنها را به طور جداگانه تست کنید. برای مثال، عناوین، تصاویر، رنگ و طراحی دکمههای فراخوان عمل(CTA)، لینکها، محتوا، بخش نظرات مشتریان و چیدمان صفحه میتوانند به عنوان متغیرهای این تست در نظر گرفته شوند. آمازون از طریق تست مداوم و ساختاریافتهی A/B تجربهی کاربری را مورد آزمایش قرار میدهد.
همچنین، باید در تحلیل نتایج از ابزارهای آماری مناسبی استفاده کرده و از معیارهای اندازهگیری دقیقی برای هدف تست خود استفاده کنید. با این روشها، میتوانید نسبت به قطعیت نتایج تست A/B اطمینان حاصل کنید. سپس با نمایش هر دو نسخه به گروههای مخاطب، دادههای مربوط به عملکرد هر نسخه جمعآوری میشود. این دادهها میتوانند شامل نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل (Conversion Rate)، میزان فروش، زمان بازدید، یا هر پارامتر دیگری باشند که قصد اندازهگیری کارایی را دارید. A/B Testing یا آزمون A/B یک روش آزمایشی در علوم کامپیوتر و بازاریابی است که برای ارزیابی عملکرد دو نسخه مختلف از یک محصول یا وبسایت یا یک اپلیکیشن استفاده میشود.
تا اینجای کار، گوگل آپتیمایز بر روی سایت شما نصب شده است در ادامه نحوه ساخت یک آزمایش (Experiment) را باهم بررسی میکنیم. همچنین نمودارها و گرافیک بسیار خوب این پلاگین به شما کمک میکند، که بعد از چند آزمایش بتوانید اطلاعاتتان را مشاهده کنید. این افزونه قدرتمند اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار میدهد، که به کمک آن میتوانید نتایج آزمایشهایتان را تفسیر کنید. چالشهای A/B Testing شامل نیاز به ترافیک بالا، زمانبر بودن و پیچیدگی تحلیل نتایج است. از انجام تستهای همزمان بر روی یک عنصر جلوگیری کنید تا نتایج دقیقتری بدست آید.
بنابراین هیچ فرمول یکسانی برای طراحی بهینه ترین وب سایت، تهیه جذاب ترین نسخه یا ایجاد موثرترین محصول وجود ندارد. برای مثال، میتوانید از تحلیل رگرسیون برای درک تأثیر متغیرهای مختلف بر عملکرد کمپینهای خود استفاده کنید یا از تحلیل خوشهای برای شناسایی بخشهای متمایز در بین مخاطبان خود استفاده کنید. با ادغام مدلسازی آماری در فرآیند تست A/B خود، میتوانید درک عمیقتری از دادههای خود به دست آورید و تصمیمات آگاهانهتری بگیرید که نتایج ملموسی را به دنبال دارد. به عنوان مثال، در یک آزمایش چند متغیره برای یک صفحه فرود، میتوانید ترکیبهای مختلفی از سرفصلها، تصاویر و دکمههای فراخوان را آزمایش کنید تا مشخص کنید کدام ترکیب بالاترین نرخ تبدیل را دارد. با تجزیه و تحلیل تعاملات بین عناصر مختلف، میتوانید بینشهای ارزشمندی در مورد تأثیر آنها بر یکدیگر به دست آورید و تصمیمات آگاهانهتری در مورد استراتژیهای بازاریابی خود بگیرید. تست چند متغیره شکل پیشرفتهتری از تست A/B است که به شما امکان میدهد چندین متغیر را همزمان آزمایش کنید.
به هنگام ورود به چالش دوم، در اختیار داشتن دادههای درست به کارتان میآید. اگر اکنون بدون داشتن دادههای مناسب در حال انجام تست هستید کارتان با قمار کردن روی تجارتتان تفاوتی ندارد. با کمک دادههای جمعآوری شده در مرحله تحقیق A/B تست، باید متوجه مشکلات سایتتان بشوید و بر اساس آن فرضیهسازی کنید. برای اینکه تستها نتایج معناداری بدهند باید در دورههای مشابه اجرا شوند. اینکه نتایج تست را در روزهایی که وبسایت بیشترین ترافیک را میگیرد با نتایج تست در روزهای کمترافیک مقایسه کنید اشتباه است. زیرا در این صورت تست در شرایط یکسانی انجام نشده است و به همین دلیل احتمال اینکه نتایج نادرستی بگیرید زیاد میشود.
به طور مثال در آزمایش زیر هدف میزان مشاهده تعداد صفحه بوده است که نتایج نشان میدهد طی ۱۹ روز و با ثبت ۳۲۰ Session تغییر مورد نظر ۲۴% افزایش بازدید را به همراه داشته است. تعیین هدف مشخص به هدایت فرایند تست کمک میکند و معیارهای موفقیت را تعریف میکند. همواره موارد زیادی برای بهینهسازی در سایت وجود دارند که نباید از آنها غافل شوید. مثلاً اگر در مرحلهی اول، رنگ CTA را مورد تست قرار دادهاید، میتوانید جانمایی و یا طراحی آن را در مرحله بعدی تغییر داده و تست را مجدداً انجام دهید. ابزار Crazy Egg هم مثل هاتجر است و گزارش heatmap به شما میدهد و از طرف دیگر میتوانید با آن a/b test هم داشته باشید. پس crazy egg ابزاری دوکاره است هم برای بهبود نرخ تبدیل به شما کمک میکند و هم به پیادهسازی فرضیات در A/B Test.
A/B Testing یک روش آزمایشی است که در آن دو نسخه از یک صفحه وب به بازدیدکنندگان نمایش داده میشود تا عملکرد هر نسخه ارزیابی شود. هدف از این تست، شناسایی تغییراتی است که میتواند بهبودهای قابل توجهی در معیارهای کلیدی مانند نرخ تبدیل، نرخ کلیک و زمان ماندگاری کاربران ایجاد کند. قیف تبدیل (conversion funnel) وبسایت شما، سرنوشت کسبوکارتان را تعیین میکند. بنابراین برای بهدست آوردن حداکثر پتانسیل باید روی بهینه سازی هر محتوایی که از طریق وبسایت شما به کاربرانتان میرسد کار کنید. این مسئله، به ویژه برای المانهایی که میتوانند رفتار بازدیدکنندگان و نرخ تبدیل را تحت تاثیر قرار دهند صادق خواهد بود. قبل از اجرای برنامه بهینهسازی سایتتان حتما المانهای کلیدی زیر را با A/B تست آزمایش کنید.
پس یک فنجان چای یا قهوه و تقریبا نیم ساعت از زمانتان را برای خواندن این مطلب کنار بگذارید. با تجزیه و تحلیل نتایج هر آزمون و استفاده از آنها برای اطلاع رسانی تست بعدی، می توانید کمپین خود را به مرور زمان بهینه کنید و به بهبودهای افزایشی در عملکرد دست یابید. آزمایش متوالی می تواند به شما کمک کند مؤثرترین ترکیب عناصر را شناسایی کنید و استراتژی های خود را بر اساس داده ها و بینش های زمان واقعی اصلاح کنید. در دید کلی ونگرش نسبت به این پیمایش و آزمایش ترکیب تست A / B و بهینهسازی سایت کمی پیچیده و زمان بر به نظر می رسد. تست A / B میتواند به این معنی باشد که شما مقدار زیادی محتوای تکراری دارید که بارها تغییر میکنند. در حالی که هزینه های دریافت ترافیک از روش های پولی بسیار سنگین است.
قبل از شروع آزمایش، باید اهداف و مقاصد خود را به وضوح تعریف کنید. چگونه میتوانید بفهمید که هیچ المانی در لندینگ پیج شما، باعث کم شدن نرخ کلیک و از دست دادن مخاطبین نمیشود؟ پایین بودن نرخ کلیک در کمپینها هزینههای کسبوکار را بالا میبرد. اکثر کسانی که از A/B Testing به راحتی گذر میکنند، در حقیقت یا با ساز و کار آن آشنایی ندارند و یا از مزایای A/B Testing آگاهی ندارند. حتی این که چگونه این تست صورت می گیرد، یکی از مواردی است که همیشه مورد سوال قرار گرفته است. دراین مقاله می خواهیم از اهمیت این تست در بهینه سازی و سئو سایت بگوییم و همچنین اثرات این تست را بر سئو بازگو کنیم. Optimizely یک ابزار پیشرفتهتر است که به کاربران امکان میدهد تا فرآیند A/B Testing را بهبود داده و تستهایی با پیچیدگی بیشتر را اجرا کنند.
مدیریت بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) در وب سایت و محصول شما را انجام می دهد. آزمایش شخصیسازی شامل ایجاد تجربیات هدفمند و شخصیسازیشده برای بخشهای مختلف مخاطبان شما است تا مشخص شود که کدام پیام در هر گروه بهترین واکنش را دارد. با آزمایش نسخههای مختلف کمپین متناسب با بخشهای مخاطب خاص، میتوانید محتوای مرتبطتر و جذابتری ارائه دهید که نرخ تبدیل و سطوح تعامل بالاتری را به همراه دارد. با دنبال کردن این مراحل و بهترین شیوهها، میتوانید تست A/B موثر را برای بهینهسازی کمپینهای بازاریابی خود و دستیابی به اهداف خود با کارآمدتر انجام دهید. آزمایش A/B به شما امکان میدهد متغیرهای مختلف را در کمپینهای بازاریابی خود در یک محیط کنترلشده آزمایش کنید.
مدت زمان لازم برای یک تست قابل اعتماد به فاکتور هایی که میخواهید در نرخ تبدیل سایت بررسی کنید و میزان ترافیک سایت شما وابسته است. یک ابزار تست خوب باید به شما بگوید که چه زمانی داده های کافی برای بدست آوردن یک نتیجه قابل اعتماد گردآوری شده است. به محض اجرای تست باید محتوای مد نظر خود را در سایت بارگذاری کنید و کلیه المان های تست را با حداکثر سرعت از سایت حذف کنید. مثلا صفحات کپی شده و یا اسکریپت های مخصوص تست و مانند آن را باید بسرعت از سایت حذف کرد. Etsy، یک بازار آنلاین برای کالاهای دستساز و کالاهای قدیمی، از تست باندیت برای بهینهسازی صفحه نتایج جستجو خود استفاده کرد.
شرکت نرمافزاری تست A/B “ویژوال وبسایت اپتیمایزر” از تست چندمتغیره برای بهینهسازی صفحه اصلی وبسایت خود استفاده کرد. آنها 24 ترکیب مختلف از عناصر مختلف از جمله عناوین، تصاویر و ترغیبها را تست کردند و متوجه شدند که ترکیب خاصی از عنوان و ترغیب منجر به 72٪ افزایش ثبتنامها میشود. یک مثال معروف از موفقیت تست A/B از کمپین ریاستجمهوری باراک اوباما در سال 2008 آمده است. این کمپین نسخههای مختلفی از وبسایت خود را تست کرد تا تعیین کند کدام نسخه باعث جذب بیشتری از کمکهای مالی میشود. با تغییر دکمه ترغیب به اقدام از “بیشتر بیاموزید” به “همین حالا کمک مالی کنید”، کمپین توانست درآمد حاصل از کمکهای مالی را به 11.6٪ افزایش دهد.
به عنوان مثال، اگر می خواهید ببینید که آیا فوتر سه ستونی یا چهار ستونی برای بازدیدکنندگان سایت مطلوب تر است، یک تست A/B را اجرا کنید که در آن از هر پاورقی برای بخشی از مخاطبان خود نمونه برداری می کنید. می توانید پاسخ مخاطبان خود را به دو نوار کناری در مقابل یک نوار کناری آزمایش کنید یا آزمایش کنید که کدام یک از دو طرح بندی نوار کناری مختلف مؤثرتر است. به طور جایگزین، برخی از افراد از تست چندمتغیره استفاده میکنند که شامل تغییر چندین عنصر از عنصر اصلی میشود. اما این رویکرد ممکن است کمی چالشبرانگیز باشد زیرا عنصری که به نتایج منجر شده است را به عنوان چیزی که مشخص کردهاند، تعیین کردن مشکل باشد. بسته به نوع وبسایت و نیازمندیهایتان میتوانید یکی از این پنج پلاگین را انتخاب و استفاده کنید.
به طریق معجزهآسا، دکمه CTA قرمز با 21٪ بیشتر از دکمه سبز عملکرد بهتری داشت. چه دادههایی را برای تعیین عملکرد بهتر نسخهها استفاده خواهید کرد؟ برخی از معیارهای متداول برای پیگیری شامل نرخ کلیک، افزایش نرخ تبدیل برای وبسایتهای کوچک، زمان صرف شده در صفحه و نرخ خروج هستند. ابزار Hotjar (هاتجر) به شما گزارشهای تصویری و ویدئویی از رفتار کاربران را میدهد. آزمونهای A/B یکی از روشهای کلان بازاریابی و بهینهسازی است که با اجازه میدهد دو نسخه یا گروه نسخههای مختلف از یک محصول یا خدمت را مقایسه کرده و عملکرد بهتری را انتخاب کنید. اما با وجود تکنولوژی پیشرفته، بازخورد مشتریان نقش بسیار مهمی در بهبود محصولات و خدمات ایفا میکند. بازخورد مشتریان به عنوان یک نقطه مهم در فرایند آزمون A/B میآید، زیرا نقدها، انتقادات و نیازهای آنها میتوانند افزایش دهندههای اساسی در تصمیمگیریهای بازاریابی باشند.
ارائه یکی از قدرتمندترین پلاگینهای این تست از سوی گوگل، میتواند دلیل محکمی برای اثبات این مسئله باشد. در صورتی که نسخهی A و B با فاصلهی زمانی از هم تحت آزمون قرار گیرند، ممکن است نتایج در اثر دخالت عوامل دیگر، قابل اطمینان نباشند. بدون ثبت مشاهدات تحقیق و ایجاد فرضیههایی مبنی بر دادهها کمپین آزمایشی شما مانند یک قطبنمای بدون جهت است. 6) با از نو طراحی کردن وبسایت، سودآوری بیشتری برای خود رقم بزنید. خیلی وقتها چون به دنبال نتیجههای سریع هستیم، دچار اشتباه شده و زود نتیجهگیری میکنیم.
Unbounce یک پلتفرم قدرتمند برای ایجاد و بهینهسازی صفحات فرود (Landing Pages) است که به کسبوکارها کمک میکند تا نرخ تبدیل خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند. با استفاده از Unbounce، کاربران میتوانند بدون نیاز به دانش برنامهنویسی، صفحات فرود جذاب و کاربرپسند طراحی کنند و بهراحتی عناصر مختلف مانند فرمها، دکمهها و تصاویر را ویرایش کنند. این ابزار به کسبوکارها امکان میدهد تا با انجام تستهای A/B، عملکرد صفحات خود را بهبود بخشیده و بازخورد دقیقی از رفتار کاربران دریافت کنند. Unbounce همچنین قابلیت یکپارچهسازی با ابزارهای بازاریابی مختلف را دارد، که به شما این امکان را میدهد تا کمپینهای بازاریابی خود را بهصورت مؤثرتری مدیریت کنید و به اهداف تجاری خود دست یابید. A/B Testing یک روش قدرتمند برای بهینهسازی وبسایت است که به کسب و کارها کمک میکند تصمیمات خود را بر اساس دادههای واقعی بگیرند.
این تغییر ساده باعث شد تا کاربران بیشتر به کلیک بر روی دکمه تشویق شوند و خریدهای بیشتری انجام دهند. تغییراتی را انتخاب کنید که احتمال میدهید تأثیر زیادی بر عملکرد وبسایت داشته باشند. انتخاب تغییرات باید بر اساس دادهها و تحلیلهای قبلی باشد تا اثرات آنها قابل اندازهگیری و معنادار باشد. Google Optimize یک ابزار رایگان است که با Google Analytics یکپارچه شده و به کاربران امکان انجام تستهای A/B را میدهد. این ابزار به کسب و کارها امکان میدهد تا تستهای مختلفی را با تنظیمات ساده انجام دهند و نتایج را به راحتی تحلیل کنند.
آنها بیش از 8000 ترکیب مختلف از نتایج جستجو را تست کردند و ترافیک را بر اساس عملکرد بهترین ترکیبها تخصیص دادند. با تیمهای مختلف مانند تیم بازاریابی، طراحی و توسعه همکاری کنید تا بهترین نتایج را بدست آورید. همکاری بین تیمها به بهبود فرایند تست و تحلیل کمک میکند و نتایج بهتری را به همراه دارد. از دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای تجزیهوتحلیل رفتار کاربران مانند heatmaps (ابزاری برای آنالیز رفتار)، Google Analytics و نظرسنجیهای وبسایت در جهت حل این مشکلات استفاده کنید. میتوانید نظر دیگران را به شکل پیشنهاد و توصیه افراد متخصص، سلبریتیها یا مشتریان در وبسایت خود قرار دهید؛ غیر از آن هم میتوانید از جوایز و تندیسهایی که محصول یا خدمتتان گرفته استفاده کنید.
با گنجاندن تست A/B در چرخه توسعه محصول خود، میتوانید دادههای ارزشمندی جمعآوری کنید، محصول خود را برای موفقیت بهینه کنید و کاربران خود را درگیر نگه دارید. Nelio A/B Testing قدرتمندترین و همه کاره ترین خدمات بهینه سازی تبدیل برای وردپرس است. این به شما کمک میکند آزمایشهای تست A/B را تعریف، مدیریت و پیگیری کنید، همراه با نقشههای حرارتی قدرتمند و زیبا. هرگز وردپرس را ترک نکنید، می توانید همه کارها را از داشبورد مدیریت خود انجام دهید. مدت زمان یک کمپین آزمون A/B میتواند بسته به پیچیدگی عناصری که در حال تست هستند و مقدار ترافیک به وبسایت یا کمپین بازاریابی متغیر باشد. به طور کلی، توصیه میشود که حداقل دو هفته تست A/B اجرا شود تا اطلاعات کافی جهت تصمیمگیریهای آگاهانه جمعآوری شود.
اگر میخواهید فرضیههایتان برای بهبود صفحه وبسایت یا اپلیکیشن را پیادهسازی کنید و نتیجه بگیرید که کدامشان بهتر کار میکنند، از گوگل اوپتیمایز استفاده کنید. هاتجر هم کار جالبی در این زمینه کرده و امکان اتصال دادههایش را به گوگل آپتیمایز داده. بنابراین اگر شما Hotjar را به عنوان ابزار CRO انتخاب کنید و از این طرف هم از گوگل آپتیمایز استفاده کنید، دادههای جالب و مطمئنتری خواهید داشت. گوگل آنالیتیکس یونیورسال و گوگل آنالیتیکس 4 محبوبترین ابزارهای تحلیل سایت در دنیا هستند که حدود 29 میلیون وبسایت از آن استفاده میکنند. با گوگل آنالیتیکس شما میتوانید ترافیک ورودی به سایت را رصد کنید، نرخ تبدیل را بررسی کنید، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ خروج هر صفحه را ببینید تا متوجه شوید که در کدام صفحات کاربران با مشکل روبرو هستند. هدف اصلی A/B testing، اندازهگیری تأثیر تغییرات مختلف بر روی کارایی وبسایته.
همچنین، باید تعداد کافی از بازدیدکنندگان در تست شرکت کنند تا نتایج آماری معنادار باشند. با استفاده از حجم نمونه کافی، اجرای آزمون در شرایط طبیعی، و استفاده از روشهای آماری معتبر، میتوانید اطمینان پیدا کنید که نتایج معتبر هستند. پس از خواندن این مقالهی جامع در مورد تست A/B اکنون باید کاملاً مجهز باشید تا نقشهی راه بهینهسازی خود را برنامهریزی کنید. طی چند روز اول راهاندازی، تیم Booking.com دریافت که بسیاری از صاحبان املاک اولین مرحلهی ثبتنام را انجام دادند ولی در مراحل بعدی گیر کردند. هر دو تیم تصمیم گرفتند سه نسخهی متفاوت از صفحه فرود را برای Booking.com ایجاد کنند. جزئیات اضافی مانند اثبات اجتماعی، جوایز، تقدیرها، پاداشهای کاربر و غیره به این تغییرات اضافه شدند.
ابزارهای نقشه حرارتی یا «heatmap» تکنولوژی پیشرو در این زمینه هستند و نشان میدهند که کاربر بیشترین وقتش را در کدام قسمتهای سایت میگذراند و چگونه صفحه را اسکرول میکند. این موارد میتوانند در شناسایی قسمتهای مشکلآفرین وبسایتتان به شما کمک کنند. برای مثال می خواهید به ۵۰۰ نفر ایمیل بزنید و باید بدانید که با انتخاب کدام موضوع میتوانید بیشترین نرخ باز شدن (Open Rate) ایمیل را داشته باشید. تست A/B را بین ۲۰ درصد از تعدادی که مد نظر دارید انجام دهید، به این صورت که از بین ۵۰۰ نفر باید در نظر گرفته و برای این ۱۰۰ نفر به ۵۰ نفر موضوع «A» و به ۵۰ نفر موضوع «B» را ارسال کنید. توجه داشته باشید که شما باید از یک ایمیل به کاربرانتان پیام ارسال کنید. بعد از ارسال پیام به ۱۰۰ نفر بررسی میکنیم که کدام یک از دو گروه بیشتر بازدید داشته اند.
پس A/B Test به شما در شناسایی رفتار کاربران و بهینهسازی وبسایت یا اپلیکیشن برای استفاده بهتر کمک میکند. بدون شک، کسی بوده که با تغییر روند ثبتنام توانسته نرخ تبدیل وبسایتش را ۳۰٪ افزایش دهد. در عصر فعلی تکنولوژی و رقابت شدید در دنیای دیجیتال، بهبود تجربه کاربری یکی از عوامل اساسی برای موفقیت وبسایتها و برنامههای کاربردیه. تستینگ یا تستها و آزمایشهای مختلف به عنوان یک روش ارزیابی و بهینهسازی تجربه کاربری در حوزه وبسایتها و برنامههای کاربردی، نقش بسیار مهمی را ایفا میکنه. مدلسازی آماری شامل استفاده از تکنیکهای آماری پیشرفته برای تجزیه و تحلیل و تفسیر مؤثرتر نتایج آزمونهای A/B است. با استفاده از مدلهای آماری در دادههای آزمون خود، میتوانید الگوها، روندها و روابطی را که ممکن است از طریق روشهای تحلیل سنتی آشکار نباشند، شناسایی کنید.
در این روش، دو نسخه یا گروه مختلف از یک عنصر، مثلاً یک صفحه وب، به دو گروه تست و کنترل تقسیم میشوند. یکی از گروهها (گروه آ) نسخه اصلی یا فعلی است و دیگری (گروه ب) نسخهای است که تغییراتی در آن اعمال شده است (مثلاً تغییر در طراحی، متن، رنگ و غیره). گوگل پیشهاد میکند که برای حدود ۲ هفته آزمایش ادامه پیدا کند تا بتوان به نتایج پایاتری دست یافت. مفهوم پایایی در علم آمار معنی خاصی دارد و به طور خلاصه یعنی اینکه چقدر نتایج حاصل شده را میتوان در شرایط مشابه تکرارپذیر دانست. برای همین بهتر است در نتیجهگیری تست A/B عجله نداشته باشید و اصولاً پس از دو هفته اجرا، Google Optimize در صورت معنادار بودن تفاوت برنده آزمایش را به شما نشان خواهد داد. در تصویر زیر همانطور که مشاهده میکنید گوگل آپتیمایز برنده را با نرخ بهبود و احتمال بهبود در هدف اعلام کرده است (که در این آزمایش با نام Green Top Sell مشخص شده است) و میتوان Experiment را پایان داد.
به عنوان مثال اگر میخواهید یکی از صفحات وبسایت خود را به طور کامل تغییر دهید، باید از آزمایش تقسیم (split testing) استفاده کنید. در همین حال، اگر میخواهید تغییر در مکان دکمههای CTA رنگ آنها، متن و تصویر بنر صفحه خود را آزمایش کنید، باید از تست چندمتغیره (multivariate testing) استفاده کنید. از ابزارهای a/b test پولی که خیلی هم معروف است و وبسایتهای شناخته شدهای مثل یوبیسافت (Ubisoft) از آن استفاده میکنند. VWO Testing سه تعرفه مختلف دارد که باید براساس نیازتان از یکی از تعرفهها استفاده کنید.مزیت VWO Testing لحظهای بودن آن است. یعنی شما در لحظه و به صورت زنده میتوانید ببینید که کاربران نسبت به تغییراتی که انجام دادید چه واکنشی نشان میدهند.
این سوالات باید مرتبط با اهداف شما باشند و به شما این امکان را بدهند که به طور دقیق بفهمید کدام یک از نسخهها عملکرد بهتری دارد. شناخت دقیق از تست A/B چیست؟ و تعیین هدف به شما این قدرت را میدهد که از دادهها به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و به نتایج معناداری دست یابید. A/B Testing به کسب و کارها امکان میدهد تا تغییرات کوچک و بزرگ را آزمایش کنند و بهترین نسخه را انتخاب کنند. این روش به بهبود نرخ تبدیل، افزایش فروش، و کاهش نرخ ترک صفحه کمک میکند. با این تست، میتوان از حدس و گمان در تصمیمگیریها دوری کرد و بر اساس دادههای واقعی عمل کرد، که این امر به بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی و تجربه کاربری کمک میکند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری